Fototips: blender, eksponering og ISO

Det finnes så mange forskjellige måter å ta bilder på. For de som er nybegynnere, eller ikke har satt seg så mye i fotografering og heller bare vil ta litt andre bilder, så er det greit å ha auto-instillinger. De fleste speilrefleksene har vel det, utenom de mer avanserte typene.

For de som vil utforske litt: Fotografering handler egentlig bare om blender, eksponering og ISO. Det er disse som "styrer" og gjør om bildet til bra > dårlig > bra. 
Jeg bruker alltid A(på Nikon, vet ikke hvilket det er på canon ++). Der kan jeg styre blenderen, ISO'en, eksponeringa osv, mens den stiller inn lukkertiden automatisk(1/200 f.eks). 

Vi kan jo starte med blender!
Blender er det som skiller bakgrunnen og motivet på bildene. Stor blenderåpning: uklar bakgrunn (f.1/8 i dette tilfellet). Liten blenderåpning: klar bakgrunn (f.16) Jeg liker best når blenderåpningen er ganske stor, det gjør som at motivet blir mer fokusert på etc. 

Eksponering. 
Dette er noe som er valgfritt, men jeg bruker den så og si alltid. Der kan jeg velge om bildene skal være lyse/mørke. Hvor høyere eksponering, jo lysere. Jo mindre eksponering; jo mørkere. Sier vel egentlig seg selv? Jeg pleier å variere fra +0,3-+1,0. I og med at jeg pleier å ha lyse bilder er det noen ganger fordel å ha litt høyt. 

ISO
.
Dette her er et must å vite om, hvis man skal få brae bilder. Hvertfall for de som har "nybegynner-kameraer". Hvis du har lav ISO, blir ikke bildene skurrete, men de kan fort bli uklare hvis du ikke holder kameraet stødig. Hvis du har høy ISO så kan bildene bli ganske skurrete, men kjekt å ha i mørket. Ha alltid ISO'en på minst mulig hvis det er bra lys. Jeg pleier å variere fra 100-400. På mitt kamera(D3000) så kan det bli veldig skurrete å ha den på 1600, så prøver å unngå dette. 

Håper dette var til hjelp for noen hvertfall! Var de tipsene jeg hadde å komme med nå. Hvis dere vil, kan jeg legge ut et par tips til i fremtiden.. Eller? Hvis det er noe dere lurer på, svarer jeg! 

10 kommentarer

Sidurela

23.01.2012 kl.13:41

ÅÅ så sykt tøfft!!

mariellifee

23.01.2012 kl.14:21

Tøft !!:D

Jeanett

23.01.2012 kl.15:04

kult :)

thelince

23.01.2012 kl.15:11

takk for fine tips : )

Ingrid

23.01.2012 kl.15:57

har alltid lurt på det der!! klarer det ikke på canon da:-(

Noralifee.blogg.no

23.01.2012 kl.16:16

Utrolig kult ! :D

Emma Olsen

23.01.2012 kl.16:30

så sykt kult ! :)

kornelija- kommenterer tilbake

23.01.2012 kl.17:20

Kjempekult :)

Christine Albrigtsen

23.01.2012 kl.17:23

awesome!

Julie Gabriella

23.01.2012 kl.17:26

du er så flink!! fine bilder, og bra tips! fastleser <3